“Vriendschap in een melodie, dat is harmonie”

Drie dagen naar de Moezel

09 t/m 11 september 2005
door Joop Kraan Allemachtig prachtig Zatermiddag 10 september, we staan met zijn allen in het kleine kapelletje op de Zillesberg bij Treis. We  zingen het “Otsje Nas”, kippenvel: zo mooi. Voor de meesten van ons is dit toevallige moment tijdens de  rondrit door de wijnhellingen van Treis-Karden het hoogtepunt van ons weekend naar de Moezel dat  vrijdagmorgen in stralend weer op het station in Emmerich begon. Van  de vrijdag moet natuurlijk de sfeervolle avond in het Weingut Knaup  genoemd worden waar niet alleen eten en drinken goed waren, maar ook de verhalen over de wijn met zoveel “Schwung” werden verteld, dat  we ervan konden genieten en met zang en accordeon echt in de goede  stemming kwamen. Na het ontbijt op zaterdag weer te voet naar Weingut  Knaup van waaruit we op een huifkar vol wijn door de wijnhellingen  werden gereden. Omdat de wijn er toch stond, konden we zingend en  proostend het nuttige met het aangename verenigen. Nadat we zoals  boven beschreven - in het kapelletje gezongen hadden, kregen we een  prachtig compliment van een mevrouw uit Berlijn die alsmaar zei: “..Wie  ist das denn möglich, so schön, so schön..” ’s Avonds was ze met haar  man en vrienden tijdens de  mis in de kerk van Treis.Het middagprogramma werd gevuld met  een boottocht en een Stadtbummel in Cochem. Met het mooie  weer waren vooral de terrassen in trek. Geen weekend zonder  een representatief optreden. We konden afspraken maken met de  parochie Karden en kregen de gelegenheid de eucharistie  muzikaal te verzorgen. Het werd een mooie viering waarin we konden laten horen waartoe we als Görgelpiepen in staat zijn.Na  het avondeten een gezellige avond met zijn allen op een terras  waar we slechts zachtjes mochten zingen. Hoewel dat tegen onze  natuur ingaat, bleek het juist een uitdaging om ongeorganiseerd  de liedjes tot hun recht te laten komen. Een gezellige avond vol verhalen en gezang…echt in ons straatje.Zondag…de treinreis  naar Emmerich en nog een “galgenmaal” met al de eerste verhalen en plagerijen over de mooie, gekke maar vooral geslaagde dingen van dit door Manfred Frericks  perfect georganiseerde weekend Tot slot: Eén van de liederen over de Moezel zegt dat er aan wijn geen  gebrek is, maar als Görgelpiepen gaan we voor de variant “Oh Mosella” du hast ja nicht nur Wein”, want aan  het weekend in Treis- Karden bewaren we slechts mooie herinneringen: Het was allemachtig prachtig! GA NAAR DE FOTO´S >>
Stad met veel gezichten, stad boordevol geschiedenis, stad van alle kleuren en volken, stad vol cultuur en van  het goede leven, stad om graag te zijn…  En we waren er graag......  Toen we vrijdagmorgen om 6 uur uit Silvolde vertrokken, was dat met een gevoel van spijt dat we niet voltallig  konden zijn en dat Frank, onze dirigent, en Carla op het laatste moment om meer dan begrijpelijke redenen  beslisten niet bij hun ernstig zieke dochter vandaan te willen. Met Heinrich Kuepers als chauffeur brengt de  bus van “Weltenbummler” ons naar Berlijn waar we klokke 3 aanschuiven op de publieke tribune van de  Bundestag. Na lesje “staatsinrichting” gaan we op weg  naar de koepel van de Reichstag waar we een prachtig  uitzicht hebben over de skyline van deze metropool. Ik  hoor nog de vele vragen van Willie die hoewel al eens in  Berlijn zoveel nieuwe indrukken opdeed. Na de eerste  kennismaking met de stad gaan we naar hotel “Excelsior”  en we beleven dat dit inderdaad op een paar minuten van  centrum-west ligt: een prachtigonderkomen en praktische  uitvalsbasis voor ons weekend. Begin van de avond lopen  we naar restaurant “Schweizerhof” met uitzicht op de  “Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche”. We zitten er gezellig,  eten heerlijk en beleven een intermezzo met een muis. Na  het eten gaan de meesten naar het hotel, enkelen nemen  een kijkje bij de kerk en in het Europacenter. Ze zien het KaDeWe van de buitenkant en lopen door de  Tauentzienstraße langs Bahnhof Zoo naar het hotel.“Wir drinke noch ene met” en zeggen: “..het was een  gezellige dag en gelukkig hebben we de regen achter ons gehouden..” Zaterdag begroeten we in de  ontbijtzaal allereerst Thea en Jan die ons na een bruiloft op vrijdag 's nachts achterna zijn gereisd. Fijn dat ze  er zijn. Nu is de groep “compleet”. Die groep gaat na een rijk ontbijt de bus in voor een rondrit door de stad.  Onze gids vertelt over de geschiedenis van de stad met zijn naziverleden en veel meer nog de tweedeling. Bij  het museum “Topographie des Terrors” is Rob zo druk met de koffie voor iedereen dat hij Maria uit het oog  verliest. Dat gezicht van Maria en die mond die even  vuur spuugt. Het gevolg is natuurlijk wel dat bij de volgende stops om Mariawordt geroepen. Als we bij  het hotel zijn, hebben we de highlights gezien en  weten we meteen dat we niet meer dan gesnuffeld  hebben in “das Bilderbuch Berlin”. In het hotel is niet  veel tijd want we gaan voor de lunch weer naar  restaurant “Schweizerhof” waar voor ons een tafel is  gereserveerd van waar we Nederland-Japan zien.  Aan onze tafel is oranje de hoofdkleur en Nederland  wint. Geen leedvermaak van de Duitsers zoals wij  die op vrijdag hadden toen Duitsland van Servië  verloor. Enig tandengeknars slechts bij de  gemeentewerkers. Zij zijn in hun oranje pakken aan  het werk en reageren wat chagrijnig op Robs dank-je-wel omdat ze vanwege de overwinning van het  Nederlands elftal de kleur van hun kleding hebben aangepast. Na het voetballen gaat ieder zijn eigen gang:  sommigen waren al op weg gegaan naar de Ku'damm waar de G-Parade voorbij kwam. Mooi was het te horen  hoe verschillend mensen deze vorm van exhibitionisme beleefden: in de woorden van Johan en Martien klonk  de verbazing bij hun nieuwsgierigheid. Frans L. liet zijn afkeer blijken “dit staat heel ver van mijn waarden”. Als  we 's avonds in de bus stappen om in het Nicolai Viertel te gaan eten, komen in de bus de verhalen over de  invulling van de tijd. Meest bezocht: KaDeWe en dan met name de 6 de etage, de levensmiddelenafdeling. In restaurant “Zur Gerichtslaube” zitten we aan een lange tafel die binnen de kortste keren vol drank staat. Nog  zien we de beelden voor ons van het Großes Berliner Pökeleisbein" dat Gerri en Martien voorgeschoteld  krijgen. Even denken we aan “verstoppertje spelen”. Aan het eind van de avond zingen we en etaleert Frans L.  zijn talent als dirigent. Leuk nog even door de verlichte stad te rijden en dan nog een afzakkertje. Zondag  brengt een van de hoogtepunten van het weekend. Wij zingen de Tauf- und Abendmahlsgottesdienst“ in de  Trinitatiskirche Berlin-Charlottenburg .Voor de meesten van ons was het de eerste kennismaking  met een protestantse liturgie. Op de koorzolder en  met de hulp van de organist zingen we onze liederen  die een mooie aanvulling vormen op een  avondmaalviering. In kleine kring rond Frans L.  “hangen wij aan zijn hand”. We zijn er best trots op  dat het zo mooi klinkt. Na de viering blijven we nog  een poos om met pfarrer Huter-Wolandt en de  mensen van de Trinitatisgemeente koffie te drinken  en te eten van de brunch die ze hebben  voorbereid.In de middag maakt ieder zijn keuze voor  een activiteit. Een aantal maakt een rondvaart op de  Spree en het Landewehrkanal, de anderen stappen  uit bij de Berliner Dom voor museumbezoek en een wandeling tussen de linden richting Brandenburger Tor en  Holocaustmonument. Geweldig is het te horen hoe ieder op zijn eigen manier geniet van de gemaakte keuzes. Het avondprogramma is gauw verteld, want voor een 3 de keer eten we in het “Schweizerhof” waar naast  grote borden eten ook bescheiden porties worden geserveerd: raken we vol? In ieder geval is iedereen vol  enthousiasme over het weekend tot nu toe. Tegen alle bange voorgevoelens van Heinrich rijden we  maandagmorgen probleemloos naar Magdeburg waar we onder begeleiding van een gids door de stad rijden  en wandelen. Magdeburg blijkt een mooie stad die vooral in de laatste 10 jaar een ander aanzien heeft  gekregen omdat de plattenbau huizen uit de DDR-tijd zijn gerenoveerd en het oude culturele erfgoed fraai is  gerestaureerd. Uiteraard krijgen we uitleg over de beroemde Magdeburger halve bollen maar voor ons is de  rondleiding in de Dom het hoogtepunt: een prachtige kerk. Heel mooi klinkt hier het “Otsje Nas” en prachtig is  het Maria toe te zingen. Nadat velen onder ons bij het “Hundertwasserhaus”kennis hebben gemaakt werk van  de gelijknamige architect, genieten we de koffie met een broodje, want eenmaal terug in de bus, rest de lange  zit van de thuisreis. Als we elkaar bij Manfred en Erica danken en afscheid nemen, verrast Heinrich ons met  zijn accordeon. Een chauffeur die niet alleen meedenkt, maar ook meeleeft en -speelt.“Auf wiedersehen” klinkt  het in Silvolde. Dat mag van ons zo zijn, waar en wanneer dan ook. We herinneren ons een prachtig weekend. GA NAAR DE FOTO´S >>

Weekend Berlijn

18 t/m 21 juni 2010

Ons Weekend in Frankenland

7 t/m 10 september 2012
“Wij zijn gezworen broeders zo gij ziet..” Woorden uit een lied dat Frank, Henk en Reint dit weekend introduceerden die samenvatten hoe de sfeer  was tijdens onze koorreis naar en in het Frankenland.In alle opzichten was deze reis een feest of om het in  beeldspraak te zeggen een snoepreis. We waren als kinderen in de snoepwinkel van het leven snoepend  van het prachtige weer dat ons mogelijk maakte alle steden naar wens  te zien en terrassen uitgebreid te bezoeken. We hebben onze vingers  afgelikt bij de culturele hoogtepunten uit het Frankenland. Te beginnen  in Würzburg waren we op een aantal prachtige plaatsen: Weikersheim  met zijn rustieke vakwerkhuizen, Rothenburg ob der Tauer dat ook  door de mensen die er dit weekend in oude klederdracht rondliepen,  een middeleeuwse sfeer ademde, klooster Ebrach met zijn  imponerende barokkerk  en Bamberg als het  lekkerste snoepje van  het weekend. Nooit  geweten dat deze  streek zoveel moois te  bieden heeft! En meer zoet was er in hotel “Krone” in  Geiselwind waar we voortreffelijk zijn verzorgd en ’s avonds  als in een huiskamer “feest” konden vieren. Een muzikaal  hoogtepunt was de mis die we zondagmorgen in de  Sankt Burkhardkirche van Geiselwind met onze zang  mochten “aankleden”.Terug naar huis waren we in Limburg  an der Lahn waar de romaanse kerk een trekpleister is en  waar de echo van het Otsje Nas lang naklonk.Lopend en  proevend in een snoepwinkel is er natuurlijk altijd iets wat je het lekkerst vindt. Dat was voor mij de  gezelligheid en saamhorigheid. Woorden zijn niet in staat weer te geven hoe de smaak was van alle lol  onder elkaar, meer of minder serieuze gesprekken, gesteggel, de muziek zeker ook onder het genot van bier  en wijn. Als er snoepgoed is waar je meer van wilt proeven dan lag die dit weekend voor het grijpen. Er is  veel om over na te praten en om terug te zien in alles wat in beeld is gebracht.Frans en Gerd, heel veel dank  voor alle energie die jullie in deze perfecte reis hebben gestoken.  En iedereen heel hartelijk dank voor alle kameraadschap, zorg voor elkaar, lieve woorden, gulle lach, mooie  en uitbundige zang..kortom..voor een onvergetelijk weekend!!

3 dagen België

23 t/m 26 september 2016
Leuven: Leuven is een historische en uitzonderlijke universiteitsstad. Al sinds het jaar 1425 zwoegt men hier voor de felbegeerde bul. De Oude Markt draagt de bijnaam 'de langste toog van Europa'. Het is één groot terras. Leuven is vooral een heerlijke, prachtige en levendige stad, met het niet te evenaren mooie stadhuis als stralend middelpunt. Daar waar het leven nooit stil lijkt te staan. Beleef Leuven Mechelen: In Mechelen valt je meteen de gemoedelijke sfeer op. Je kan er 'kuieren' langs monumenten die geschiedenis ademen, wandelen door parken en langs rivieren, tot rust komen in fleurige binnentuinen en historische kerken. De Mechelaars koesteren hun stad en haar oude getrouwen. Ze zijn trots op de Gouden Carolus, het bekroonde bier dat al eeuwenlang gebrouwen wordt. Ze zijn fier op Marghareta, de tante van keizer Karel, die met haar hofhouding het 16de-eeuwse Mechelen op de wereldkaart zette. Ze vallen voor ambachtelijk vakmanschap en authentieke streekproducten. Ze genieten met volle teugen van een bruisend cultureel leven. Voor een mooie rondvaart en/of een beklimming van de fameuze toren van de Sint Rombouts met zijn 514 treden !! met daarna een adembenemende beloning qua uitzicht moet u in Mechelen zijn ! Brussel: De hoofdstad van België en de 'hoofdstad' van Europa wordt nog wel eens een saaie kantorenstad genoemd. Niets is minder waar. Weliswaar is Brussel wat verbrokkeld en zijn er wel degelijk grijze kantorenwijken, maar het centrum is gezellig en levendig. Veel mensen brengen er graag enkele dagen door. Er zijn mooie historische gebouwen, interessante musea en het uitgaansleven biedt voor elk wat wils. Manneken Pis, de erg fraaie Grote Markt, het Atomium en natuurlijk het Koninklijk Paleis behoren tot de mooiste bezienswaardigheden. Laat u het frietje en het pintje op de Grote Markt goed smaken ! Dag 1: We rijden we vanaf uw instapplaatsen Breedenbroek, Silvolde, Terborg, Zeddam en Elten naar Arcen. Om 11.00 uur koffie / thee (2x) met daarbij heerlijke Limburgse vlaai bij een prachtlocatie met zicht op de Maas. Daarna vervolgen we de reis naar Leuven. Inchecken hotel, daarna eigen tijd Leuven. 19.00 uur diner hotel. Dag 2: Na uw ontbijt; programma-invulling in Brussel, diner Leuven stad. Om 09.45 uur vertrek bus vanaf hotel ... (of overleg ...) Om 10.30 uur pikken we onze gids in Brussel op voor een interessante tocht per bus door Brussel, waarbij we soms even een korte wandeling buiten de bus mogen maken, voor hen die dat willen. We eindigen om 12.30 uur bij de Sint Goedele Kathedraal. Van hier is het een klein stukje lopen naar de Groote Markt en Manneke Pis enz. Eigen tijd in het centrum voor lunch, frietje, pintje enz. enz. Om 14.30 uur staat de touringcar wederom op dezelfde plaats bij de St. Goedele Kathedraal. We rijden naar een Bonbonmakerij. Van 15.00 uur tot 16.00 uur krijgt u hier een leuke demonstratie met uiteraard proeven van al het heerlijks dat hier wordt gemaakt. Nadien is er een mogelijkheid om e.e.a. te kopen .... Aansluitend rijden we Brussel uit terug naar Leuven .... Mogelijkheid afzetten Leuven centrum danwel hotel voor wie dat wil (met uw chauffeur afspreken ...) 19.00 uur: Gezellig en goed diner in Huisbrouwerij Domus.  Combinatie brouwerij bezoek, proeven van 3 biertjes en diner. Aansluitend eigen tijd .. bus wellicht worden ingezet indien gewenst. Dag 3:   Na uw ontbijt; programmainvulling in Mechelen, Om 08.15 uur vertrek bus vanaf hotel ... (of overleg ...) Om 09.00 uur ontvangst in de Sint-Jan Berchmanskerk te Mechelen om 09.30 uur  zingen. Nadien wordt ons een koffietafel aangeboden door de kerk. Om 11.30 uur: Leuke rondvaart over de Binnendijle van 40 minuten, met aan boord uitleg enz. Aansluitend eigen tijd in Mechelen. Tijd verder af te spreken met uw chauffeur hoe laat u weer wilt vertrekken vanuit Mechelen terug naar Leuven ..… diner 19.00 hotel. Dag 4: Na het ontbijt gaan we uitchecken. We verlaten Leuven en gaan naar Den Bosch (afzetten nabij Sint Jan) Op de terugweg afscheidsdiner in Nederland; Bij restaurant Het Witte Huis in Lent gaan we om 17.00 uur aan tafel voor een goed drie gangen diner. Daarna brengen we u allen voldaan terug naar de uitstapplaatsen. GA NAAR DE FOTO´S >>

Weekend Dresden

2007

Weekend Moezel 2014

ONZE REIZEN
“Vriendschap in een melodie, dat is harmonie”